[RB@Blog_Title]

موتور بازی یونیتی (Unity) چیست؟

جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۵ ق.ظ
  • نویسنده : pchelp رضانژاد
  • بازدید : [۲۸۴] مشاهده
  • دسته بندی : دسته: Unity ,


Unity


چکیده مطلب : یونیتی، یه نمونه موتور بازی سازیه عمومیه که به جرعت می تونیم بگیم مشهور ترین موتور بازی سازی عمومی تابه امروزه هستش.

در این مقاله میخواهیم به بررسی تخصصی موتور بازی سازی یونیتی بپردازیم، ولی قبل از آن حتما مقالهموتور بازی سازی چیست را بخوانید… با فول کده همراه باشید.

یونیتی (به انگلیسی: Unity) یک موتور بازی سازی چند سکویی (یعنی مثلا برای ویندوز، اندروید، ایفون و … میشه خروجی داد) میباشد که توسط فناوری‌ های یونیتی ( Unity Technologies) ساخته شده است. ساخت بازی با این موتور بازی سازی بسیار ساده میباشد، چرا که بیشتر کار در محیط ویژوال انجام میشود، یعنی حدود ۸۰ درصد کار بدون کدنویسی انجام شده و تنها حدود ۲۰ درصد کار کدنویسی میباشد!  این موضوع باعث جذب بسیاری از کاربرای علاقه‌ مند به بازی سازی که علم زیادی در برنامه نویسی ندارند شده است. (البته این به این معنی نیست که ما بدون کدنویسی بازی میسازیم چرا که منطق اصلی بازی را باید با کد نوشت)


موتور بازی Unity مجموعه گسترده‌ ای از ویژگی‌ها را به همراه یک واسط قابل فهم و بسیار ساده عرضه کرده است. مزیت اصلی این موتور Cross Platform (چند سکویی) بودننش میباشد، به این معنی که میتوان بازی‌ های ساخته شده با یونیتی را به سادگی برای اندروید، iOS، ویندوز فون و بلک بری پورت کرد. همچنین این موتور قابلیت توسعه بازی برای کنسول های پلی استیشن، ایکس باکس، Wii U و همچنین مرورگرها را هم دارد.

جالب است بدانید که یونیتی تعداد کاربر میلیونی دارد. کار با یونیتی نسبت به “آنریل انجین” و “کرای انجین” ساده تر است، چرا که بیشتر کار مثل “گیم میکر” بدون کد نویسی هم امکان پذیره است، اما اگر بازی ساز حرفه ای باشید قطعا نوشتن کد بهتر از دستورات آماده میباشد.

محیط کاربری یونیتی بیشتر برای ساخت بازی های سه بعدی در نظر گرفته شده اما امکان ساخت بازی های دوبعدی هم وجود دارد.

این گیم انجین Asset (دارایی و آن منابعی که بازی را با آن ها میسازیم، مثلا: عکس، صوت، فیلم، مدل های سه بعدی، اسپرایت ها و …) های بسیاری از برنامه‌ های سه بعدی مثل ۳ds Max، Maya، Softimage، Cinema4D و Blender را پشتیبانی می کند، به این معنی که هیچ محدودیتی در نوع فرمت اشیاء و مدل‌ های بازی وجود ندارد.

یونیتی به جز چند مدل اشیا اولیه ساده (کره، مکعب، Plane و …)  امکان مدلسازی یا ویژگی خاصی برای ساخت مدل ندارد! بنابراین باید از نرم‌افزارهای سه بعدی دیگری برای مدلسازی بازی استفاده کرد. با این وجود، یونیتی شامل یک Asset Library بزرگ میباشد که می توانیم منابع مورد نیاز برای بازی را از آن جا دانلود یا خریداری کنیم.

محبوبیت یونیتی منجر شد که شرکت های بازی سازی بزرگ از جمله SQUARE ENIX  هم بازی معروف و زیبای Deus Ex: The Fall  را برای Ios , Android, pc منتشر کنند.

به نظر می آید که این موتور بازی وارد جنگ بین موتورهای آنریل و کرای انجین شده و با وجود پشتیبانی ۶۴ بیتی و WebGL، یونیتی به عنوان یک موتور بازی‌ سازی قوی و پر از ویژگی‌ های کاربردی شناخته شده است.

dbb51f58-1a37-4a21-b6d4-b99309126afd

Unity Professional نرم افزاری جامع که می می توانیم از آن برای ساخت بازی های ویدیویی سه بعدی و محتواهای دیگری مثل پروژه های معماری یا انیمیشن های real-time سه بعدی، استفاده کنیم. Unity ییک محیط یکپارچه گرافیکی را به همراه متدهای اولیه توسعه بازی برای کاربران فراهم کرده است. ویرایشگر قدرتمند و انعطاف پذیری که از درگ و دراپ کردن GameObject (شی بازی) در محیط بازی پشتیبانی کرده و امکان طراحی آسان تری را برایمان به وجود آورده است. به علاوه پشتیبانی از زبان برنامه نویسی قدرتمند C#، برخی از ویژگی های مفید این نرم افزار میباشد. علاوه بر سی شارپ، امکان استفاده از زبان JavaScript نیز وجود دارد.





  قابلیت های کلیدی نرم افزار Unity Pro

  • ویرایشگر قدرتمند، انعطاف پذیر و با قابلیت اجرای دستورات کاربر بصورت ویژوال
  • ابزارهای مورد نیاز جهت کار گروهی، قابلیت ایمپورت مستقیم فایل های نرم افزارهایی مثل Max, Maya, XSI و آپدیت ذخایر در حین اجرای نرم افزار و ساخت بازی
  • استفاده از آخرین تکنولوژی های گرافیکی، سرعت رندر بالا، استفاده از تمامی قابلیت های DirectX و OpenGL
  • تهیه خروجی اجرایی متناسب با پلتفرم در مراحل بسیار ساده.
  • تهیه خروجی تحت وب، تحت کنسول، تحت آیفون و برای مکینتاش
  • ستفاده از جدیدترین تکنیک های نور پردازی و پشتیبانی از سایه های دینامیک
  • استفاده از جدیدترین شیدرهای گرافیکی، کتابخانه کاملی از شیدرهای قابل استفاده، توانایی کاربر در نوشتن شیدرهای جدید
  • موتور Terrain داخلی، جهت ساخت عوارض زمین، محیط های وسیع Outdoor و کوه و تپه و امکانات تکسچر گذاری و رنگ آمیزی و چینش اتوماتیک اشیا در محیط
  • پشتیبانی از پروتکل های شبکه
  • پشتیبانی کامل از موتور فیزیک Physx محصول nVidia
  • پشتیبانی از زبانهای C# و جاوا اسکریپت
  • و …

  ویرایشگر اسکریپت

این موتور بازی ساز از نرم‌افزار “مونو” که یک نرم‌افزار متن باز ویرایشگر زبان‌های برنامه نویسی است، به عنوان ویرایشگر زبان برنامه نویسی استفاده می کند، این نرم‌افزار بسیار قدرتمند و کاملاً با موتور بازی ساز یونیتی هماهنگ شده است…

  • پیشنهاد دهنده خودکار کلمات
  • سیستم دیباگینگ پیشرفته
  • پشتیبانی کامل از زبان سی شارپ

البته شما می توانید با عوض کردن تنظیمات یونیتی ازمحیط ویژوال استودیو برای اکدنویسی اسکریپت های بازی خود استفاده کنید.

  زبان برنامه‌ نویسی

یونیتی از جمله موتورهای بازی سازی است که از زبان‌های برنامه نویسی معروف پشتیانی کمیکند، زبان‌ های برنامه‌ نویسی سی‌شارپ (C#.net) ، جاوا اسکریپت و زبان برنامه‌ نویسی بو که یک زبان از خانواده زبان برنامه‌ نویسی پایتون میباشد در یونیتی قابل استفاده هستند (البته امکان استفاده از زبان بو از نسخه ی 5 به بعد یونیتی حذف شده). زبان سی‌شارپ (C#.net) یکی از قدرتمندترین زبان‌ های برنامه‌نویسی با  قابلیت شی گرایی است و به واسطه این قابلیت، قابلیت‌ هایی همچون ارث بری را هم دارا میباشد، این قابلیت‌ ها در پروژه‌ های بزرگ برنامه‌ نویسی بسیار سودمند میباشند.

  پلتفرم‌های خروجی

همانطور که گفتیم، یونیتی یک موتور بازی سازی چند سکویی یا پلتفرمی میباشد، یعنی می تواند برای بسیاری از پلتفرم‌ های موجود (پی سی، اندروید، کنسول های بازی و ایفون و …)، بازی را ایجاد کند. امروزه تنها حدود ۵ درصد کاربران، بازی‌ ها را روی کامپیوترهای شخصی اجرا می‌کنند و سهم بسیاری به کنسول‌ های بازی و موبایل و وب می‌رسد.
یونیتی برای پلتفرم‌ های زیر خروجی ایجاد می‌کند:

  • مایکروسافت ویندوز
  • مک اواس
  • وی
  • تایزن
  • ایکس‌ باکس
  • پلی‌ استیشن
  • آی‌ او اس
  • اندروید
  • وب (ابهام‌زدایی)

تقریباً میشود گفت که یونیتی برای تمامی پلتفرم‌ های موجود خروجی بازی تولید میکند که از لحاظ تجاری بسیار مهم میباشد، به خصوص اجرای بازی روی وب و به صورت چند نفره (network) باعث جذب کاربران بسیاری میشود، جالب است که بدانید تعدادی از بازی‌ های موجود در شبکه اجتماعی فیس‌ بوک با موتور بازی سازی یونیتی ایجاد شده اند.

  قیمت

موتور بازی ساز یونیتی با توجه به قابلیت‌های بسیاری که دارد دارای قیمت مناسب و ارزانی است، که این خود یکی از دلایل روی آوردن بازی سازیان به این موتور بازی ساز شده است. این موتور بازی ساز در دو نسخه رایگان و غیر رایگان یا حرفه‌ای عرضه می‌شود، قیمت نسخه حرفه‌ای حدود ۱۵۰۰ دلار می‌باشد که البته برای بار اول باید این مبلغ را پرداخت کرد و برای نسخه‌های جدید تر نیازی به پرداخت دوباره نیست بلکه تخفیف بسیاری برای نسخه‌های بعدی به مشتری داده می‌شود. همچنین می‌توان به صورت ماهیانه با پرداخت ۷۵ دلار لایسنس این موتور را خریداری کرد.

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی